Back Close

Τεχνικές οργάνωσης σχολικής μελέτης

Κατηγορία
ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ/ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Μία από τις πιο συνηθισμένες  συγκρούσεις ανάμεσα σε γονείς και παιδιά είναι το καθημερινό διάβασμα. «Του/της λέω να διαβάσει και η απάντηση είναι σε λίγο…», «κάθε φορά που καθόμαστε να διαβάσουμε μας παίρνει μέχρι το βράδυ» είναι μόνο μερικά από τα συνηθισμένα παράπονα των γονιών.

Οι εντάσεις σε ορισμένες περιπτώσεις γίνονται ακόμη πιο έντονες, όταν το παιδί αντιμετωπίζει πρόσθετα προβλήματα, όπως ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (π.χ. Διαταραχή της ανάγνωσης, της γραπτής έκφρασης ή/και των μαθηματικών) ή ΔΕΠΥ. Κάποιες άλλες πάλι φορές, η οικογένεια μπορεί να έχει μία συγκεκριμένη στάση αναφορικά με την μελέτη και την οργάνωση αυτής, η οποία στην πραγματικότητα δημιουργεί εμπόδια παρά βοηθάει την κατάσταση.

Καθώς το κάθε παιδί είναι διαφορετικό, είναι σημαντικό να έχουμε στο νου μας πως δεν υπάρχουν θαυματουργές τεχνικές. Υπάρχουν, ωστόσο, προτεινόμενες μέθοδοι οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν κατά τη διάρκεια της μελέτης. Στις περιπτώσεις σοβαρότερων δυσκολιών, οι γονείς θα πρέπει να απευθύνονται σε ειδικό, ο οποίος θα αξιολογήσει και θα παρέμβει με κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα. 

Προτεινόμενες μέθοδοι:

  • Επιλέξτε  συγκεκριμένη ώρας μελέτης, η οποία θα αποτελεί και καθημερινή ρουτίνα. Η ώρα αυτή μπορεί να ορισθεί έπειτα από συζήτηση όλων των εμπλεκομένων και να τηρείται πιστά. Είναι σημαντικό να θυμάστε πως για τα παιδιά των μικρότερων τάξεων  ο χρόνος μελέτης για να είναι αποδοτικός δεν θα πρέπει να ξεπερνά την 1 με 1,5 ώρα ενώ για τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού τις 2 ώρες.
  • Επιλέξτε έναν σταθερό χώρο μελέτης, που επικρατεί ησυχία. Στον χώρο αυτό είναι σημαντικό να μην λαμβάνουν χώρα άλλες δραστηριότητες (π.χ. ανοιχτή τηλεόραση, κάποιο άλλο άτομο στον ίδιο χώρο κλπ.)
  • Χρησιμοποιείστε ένα «καθαρό» γραφείο όπου πάνω του υπάρχουν μόνο τα απαραίτητα (μολύβι, γόμα, ξύστρα, μαρκαδόρους υπογράμμισης). 
  • Φροντίστε ώστε ο φωτισμός να είναι επαρκής και κατάλληλος. Είναι σημαντικό το παιδί να μην κουράζεται, επιπρόσθετα λόγω εξωτερικών συνθηκών, κατά την διάρκεια της μελέτης.
  • Τοποθετήστε το καθημερινό πρόγραμμα του σχολείου ιδανικά κοντά στο γραφείο όπου μελετά ο μαθητής, ώστε να γνωρίζει ποια είναι τα μαθήματα τις επόμενης μέρας.
  • Δείξτε όσα σας φαίνονται αυτονόητα, π.χ που μπορούμε να διαβάσουμε, τι πρέπει να έχουμε πάνω στο γραφείο μας, την κατάσταση των υλικών μας (ξυσμένο μολύβι) κλπ.
  • Πριν την έναρξη της μελέτης, φτιάξτε οπτικό πρόγραμμα μελέτης. Το πρόγραμμα αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει αυτά που έχει να κάνει για την επόμενη μέρα. Λάβετε υπόψη πως οι εισαγωγή σχετικών εικόνων δίπλα από τις απαραίτητες εργασίες του παιδιού βοηθούν σημαντικά. 
  • Κάντε συχνά και σύντομα διαλείμματα. Τα διαλείμματα θα πρέπει να είναι διάρκειας 5 με 10 λεπτών και να έχουν σαφές χρονικό όριο. Ένα ρολόι με ευδιάκριτους αριθμούς θα ήταν αρκετά βοηθητικό σε αυτό το βήμα, ώστε το παιδί να έχει ακριβή εικόνα του διαθέσιμου χρόνου.
  • Ενθαρρύνεται και επιβραβεύστε το παιδί για την προσπάθειά του. Αυτοκόλλητα, σνακς, παιχνίδια και βόλτες που θα λάβουν χώρα, έπειτα από το τέλος της μελέτης θα δώσουν έξτρα κίνητρο. 
  • Μιλήστε στο παιδί σας σχετικά με την διαφορετικότητα, την επιτυχία και την αποτυχία. Είναι σημαντικό να του/της υπενθυμίζουμε πως κάθε παιδί έχει τις δικές του δυνατότητες, τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία του/της και πως σημαντική είναι η προσπάθεια και όχι η τελειότητα.

Καλό διάβασμα!

 

Το άρθρο γράφτηκε από την Ειρήνη Αργυρή.