Back Close
Εξειδικευμένες Υπηρεσίες Εργοθεραπείας

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση 

Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι μία προσέγγιση της Εργοθεραπείας, που αναπτύχθηκε από την A. J. Ayres (Εργοθεραπεύτρια με μεταδιδακτορικές σπουδές στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία και στις Νευροεπιστήμες). Σύμφωνα με αυτήν, η κατάλληλη συμπεριφορά και δράση των παιδιών εξαρτάται από την λήψη και την επεξεργασία των πληροφοριών που λαμβάνουν από το περιβάλλον, μέσω των αισθητηριακών συστημάτων (οπτικό, οσφρητικό, γευστικό, ακουστικό, απτικό, αιθουσαίο και ιδιοδεκτικό).

Ο στόχος της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης είναι να βελτιώσει την ικανότητα οργάνωσης και επεξεργασίας των αισθητηριακών πληροφοριών που δέχονται αυτά τα παιδιά από το Κεντρικό Νευρικό τους Σύστημα. Η βελτίωση της αισθητηριακής επεξεργασίας αποτελεί τη βάση για την αυτονομία των παιδιών και την ομαλή συμμετοχή τους σε καθημερινές δραστηριότητες, στο παιχνίδι και στις σχολικές δραστηριότητες.

Συμπτώματα διαταραχής αισθητηριακής επεξεργασίας που μπορεί να ανησυχήσουν τους γονείς είναι: 

  • Υπερευαισθησία ή υποευαισθησία σε απτικά ερεθίσματα ή στην κίνηση (π.χ. άρνηση να φοράει ρούχα με συγκεκριμένες υφές ή ετικέτες, να πλύνει δόντια, να του κόψουν τα μαλλιά, ζαλίζεται εύκολα ή δεν ζαλίζεται καθόλου, φοβάται τις πτώσεις, τις σκάλες, αποφεύγει την παιδική χαρά ή χρειάζεται ενθάρρυνση για εμπλοκή σε κινητικές δραστηριότητες).
  • Υπερευαισθησία ή υποευαισθησία σε ήχους, οπτικά ερεθίσματα, γεύσεις ή οσμές (π.χ. μπορεί να κλείνει τα αυτιά ή τα μάτια του, να είναι επιλεκτικό στο φαγητό ή να μην αντιλαμβάνεται καθόλου κάποια αισθητηριακά ερεθίσματα).
  • Αναζήτηση κάποιων αισθήσεων (π.χ. να παίζει με τις λάσπες, να βάζει μη φαγώσιμα πράγματα στο στόμα, να αναζητά συνεχώς την κίνηση).
  • Φτωχή αισθητηριακή διάκριση (π.χ. δείχνει να μην καταλαβαίνει τι κρατάει εκτός κι αν το κοιτάξει ή δεν αισθάνεται ότι δεν κρατά σωστή στάση σώματος).
  • Ασύνηθες χαμηλό ή υψηλό επίπεδο διέγερσης (π.χ. το παιδί βρίσκεται σε συνεχή εγρήγορση ή κινείται αργά, κουράζεται εύκολα και δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον για τον κόσμο γύρω του).
  • Προβλήματα στη στάση του σώματος και στον συντονισμό (είναι αδέξιο, απρόσεκτο ή επιρρεπές σε ατυχήματα).

 

Ποια είναι η διαδικασία της παρέμβασης και σε ποιους χώρους εφαρμόζεται:

  • Λήψη ιστορικού του παιδιού με συνέντευξη και χορήγηση ερωτηματολογίων στους γονείς
  • Αξιολόγηση του παιδιού σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο από εξειδικευμένο εργοθεραπευτή
  • Σχεδιασμός κατάλληλου προγράμματος παρέμβασης σε συνδυασμό με συνεχή ενημέρωση και εκπαίδευση των γονέων
  • Επαναξιολόγηση με στόχο την τροποποίηση της παρέμβασης όπου κρίνεται απαραίτητο

 

Η μέθοδος της αισθητηριακής ολοκλήρωσης (Sensory Integration) είναι ευρέως γνωστή και αποτελεσματική και επιτυγχάνεται μέσω δραστηριοτήτων/ παιχνιδιών που απολαμβάνουν και διασκεδάζουν τα παιδιά.

Η “αμπάριζα” διαθέτει πλήρως εξοπλισμένη αίθουσα με διαφορετικών ειδών κούνιες, αιώρες, τοίχο αναρρίχησης, μονόζυγο, μπάλες, στρώματα και άλλα κατάλληλα όργανα και παιχνίδια που προωθούν την αισθητηριακή ολοκλήρωση των παιδιών.

Σε κάποιες περιπτώσεις και όπου κρίνεται απαραίτητο από τον εξειδικευμένο θεραπευτή, η  μέθοδος της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης συνδυάζεται με το πρόγραμμα της θεραπευτικής ακρόασης, το πρωτόκολλο της P. Wilbarger ή  και το M.O.R.E (Motor, Oral, Respiration, Eye).

 

Ανοίξτε ολόκληρο το άρθροΚλείστε το άρθρο
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
  • Αισθητηριακή Ολοκλήρωση