Back Close
ΨυχοΠαιδαγωγικές Ομάδες
Ποιοι είναι οι λόγοι ένταξης σε ΨυχοΠαιδαγωγική ομάδα; Σε ποια παιδιά απευθύνεται το πρόγραμμα;

Οι ΨυχοΠαιδαγωγικές ομάδες απευθύνονται σε όλα εκείνα τα παιδιά που χρειάζονται ενίσχυση στις κοινωνικές, συναισθηματικές και προσαρμοστικές τους δεξιότητες. Οι μειωμένες συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες,  μπορεί να προκαλέσουν δυσκολίες στην συμπεριφορά ενός παιδιού, συναισθηματικές διαταραχές, ακαδημαϊκές δυσκολίες, μειωμένη συγκέντρωση, μη-αποδοχή ή εκφοβισμό από τους συνομήλικους, δυσκολίες στην δημιουργία φιλίας, επιθετικότητα, δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις, χαμηλή αυτό-εκτίμηση, αισθήματα μοναξιάς και κατάθλιψης.

Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, νευρολογικές διαταραχές, παιδιά με διαταραχή αυτιστικού φάσματος, καθώς και παιδιά με αισθητηριακές δυσκολίες ή με συναισθηματικές διαταραχές συχνά χρειάζονται επιπλέον εκπαίδευση στις κοινωνικές & συναισθηματικές τους δεξιότητες. Μπορεί να επωφεληθούν ιδιαίτερα από την συμμετοχή τους σε μια ομάδα συναισθηματικών & κοινωνικών δεξιοτήτων, όπου τα παιδιά μπορούν σ’ ένα ασφαλές περιβάλλον, να εκπαιδευτούν σε νέες δεξιότητες. 

Δομή Προγράμματος των ομάδων συναισθηματικών & κοινωνικών δεξιοτήτων

Κάθε παιδί συμμετέχει σε μια  ομάδα ανάλογα με το κοινωνικό, αναπτυξιακό, γνωστικό και ηλικιακό του επίπεδο καθώς και από τα ενδιαφέροντα του. Η ένταξη ενός παιδιού στην ομάδα γίνεται βάση της ηλικίας και των εξατομικευμένων στόχων που θέτουμε για το καθένα από αυτά. Κάθε παιδί, πριν την ένταξή του στην ομάδα, αξιολογείται από ψυχολόγο στα πλαίσια ατομικής συνεδρίας και οι γονείς ενημερώνονται για την εξέλιξη του παιδιού τους στην ομάδα. Οι ομάδες έχουν περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων. 

Κάθε ομάδα συναντιέται μια φορά την εβδομάδα και κάθε συνάντηση διαρκεί είτε 60, είτε 90 λεπτά. Τα μέλη των ομάδων ενημερώνονται για τους λόγους για τους οποίους συγκεκριμένες δεξιότητες είναι σημαντικές και εξασκούνται εφαρμόζοντας αυτές τις δεξιότητες με την ελεύθερη συζήτηση, την χρήση μοντέλων, το παιχνίδι ρόλων, την ανασκόπηση γεγονότων και την εποικοδομητική ανατροφοδότηση από τον καθοδηγητή ψυχολόγο  και τα μέλη της ομάδας.

Θεματολογία Προγράμματος των ΨυχοΠαιδαγωγικών ομάδων 

Τα προγράμματα σχεδιάζονται ανάλογα με το επίπεδο και τις ανάγκες της κάθε ομάδας. Η ηλικία, το γνωστικό επίπεδο και κυρίως το επίπεδο λειτουργικότητας των παιδιών, καθώς και τα ιδιαίτερα συναισθηματικά και ψυχολογικά χαρακτηριστικά του κάθε μέλους της ομάδας λαμβάνονται υπόψιν και αποτελούν τον οδηγό διαμόρφωσης του θεραπευτικού πλάνου και της σύστασης της εκάστοτε ομάδας

Οι γενικοί στόχοι των ομάδων συναισθηματικής αγωγής και ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων είναι η ανάπτυξη όλων εκείνων των δεξιοτήτων που χρειάζεται το παιδί για να μπορέσει να ενταχθεί και να δρα λειτουργικά στο οικογενειακό, το σχολικό, αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

Η θεματολογία μπορεί να εστιάζει στις δεξιότητες συζήτησης (πχ. έναρξη-διατήρηση συζήτησης, αναμονής σειράς), στην βελτίωση της συμπεριφοράς (πχ. ανάπτυξη συγκέντρωσης και αναμονής), στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων (κοινωνικοί κανόνες, ρύθμιση φωνής, ζήτηση βοήθειας, καλή υγιεινή), στην ανάπτυξη συναισθηματικών δεξιοτήτων (ανάγνωση και ερμηνεία της γλώσσας του σώματος, αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων, κατανόηση της οπτικής των άλλων, ανάπτυξη αυτοπεποίθησης, αυτό-εκτίμησης και τρόπους προστασίας από τους εκφοβισμούς άλλων παιδιών), καθώς και στην ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων (προσέγγιση ατόμων, έναρξη και διατήρηση φιλίας, ομαδικά παιχνίδια, ενσυναίσθηση, αντοχή στην ματαίωση ή στην άρνηση).

Επιστημονικά Υπεύθυνη ΨυχοΠαιδαγωγικών ομάδων: Αμαλία Χαρίση.Ψυχολόγος, MSc, ΓΣΘ Ψυχοθεραπεύτρια (CBT), Εξειδίκευση στην Θεραπεία μέσω Ενσυνειδητότητας (Mindfulness) και στην Θεραπεία Αποδοχής και Δέσμευσης (ACT), πιστοποιημένη στην αξιολόγηση & αποκατάσταση Μαθησιακών δυσκολιών, πιστοποιημένη σε ποικίλα προγράμματα ειδικής αγωγής. 

 

Ανοίξτε ολόκληρο το άρθροΚλείστε το άρθρο
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Πιο συγκεκριμένα, βασικό στόχο των ομάδων αποτελεί η ανάπτυξη όλων εκείνων των δεξιοτήτων που χρειάζεται το παιδί για να μπορέσει να ενταχθεί και να δρα λειτουργικά στο οικογενειακό, το σχολικό αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Επιμέρους στόχοι των ομάδων αποτελούν:

  • η ενίσχυση της συνεργασίας & του σεβασμού των άλλων 
  • η συμμόρφωση με τους κανόνες της ομάδας
  • η ανάπτυξη της υπευθυνότητας
  • η διεκδίκηση
  • η επίλυση συγκρούσεων
  • η έναρξη και διατήρηση διαλόγου
  • η λήψη αποφάσεων
  • ο αυτοέλεγχος
  • η αναγνώριση, λειτουργική έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων
  • η καλλιέργεια ενσυναίσθησης
  • η ανάπτυξη/ενίσχυση της λεκτικής επικοινωνίας
  • η ενίσχυση δεξιοτήτων παιχνιδιού