Τι είναι Εργοθεραπεία;
Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τον άνθρωπο και την ενεργή συμμετοχή του σε σκόπιμες για εκείνο δραστηριότητες (έργα). Στόχο έχει, την κατάκτηση ή βελτίωση των δεξιοτήτων εκείνων που είναι απαραίτητες για την επίτευξη του μεγίστου επιπέδου λειτουργικότητας και αυτονομίας σε όλους τους τομείς της ζωής του ατόμου. Οι βασικοί τομείς της ανθρώπινης λειτουργικότητας που παρεμβαίνει ένας εργοθεραπευτής είναι:
- Αυτοεξυπηρέτηση (προσωπική υγιεινή, ένδυση-απόδυση, προετοιμασία φαγητού και σίτιση, λειτουργική μετακίνηση, σεξουαλική έκφραση)
- Εργασία και παραγωγικότητα (εργασία, μόρφωση, φροντίδα σπιτιού και οικογένειας)
- Ψυχαγωγία (διασκέδαση, ανάπαυση, ευχαρίστηση και έκφραση εαυτού)
Τι είναι Παιδιατρική Εργοθεραπεία;
Η Παιδιατρική Εργοθεραπεία είναι μία ειδικότητα της Εργοθεραπείας που ασχολείται αποκλειστικά με τα παιδιά και την ενεργή συμμετοχή τους σε δραστηριότητες (έργα). Εκπαιδεύει, υποστηρίζει, βελτιώνει και προωθεί την κινητική, νοητική και ψυχοκοινωνική ωρίμανση. Δημιουργεί και εκπαιδεύει τα παιδιά στη χρήση πρόσθετων ορθοτικών μηχανημάτων όταν αυτά κρίνονται απαραίτητα. Προσαρμόζει το περιβάλλον ώστε να είναι πιο λειτουργικό για το παιδί και τέλος προλαμβάνει πιθανές ορθοπεδικές παραμορφώσεις.
Σε ποια παιδιά απευθύνεται;
Απευθύνεται σε παιδία τα οποία παρουσιάζουν δυσκολίες σε κάποια από τα παρακάτω:
- Στο γράψιμο και ζωγραφική (αδύναμη λαβή μολυβιού, λαβή που κουράζει, λαβή δυσλειτουργική με περισσότερα ή λιγότερα από 3 δάχτυλα, χέρι που αιωρείται και δεν ακουμπά στο θρανίο, αργή γραφή, γραφή με πολύ πίεση ή αχνή, δυσανάγνωστη γραφή, δυσκολία στην ένωση σημείων, χρωμάτισμα εντός πλαισίου, αντιγραφή και δημιουργία σχημάτων, ανθρώπινου σκίτσου)
- Στο κόψιμο με το ψαλίδι (δυσκολία στο πιάσιμο του ψαλιδιού, στην εκτέλεση άνοιξε-κλείσε, στη δύναμη της λαβής, στην ακολουθία γραμμών και ορίων)
- Στο δέσιμο κορδονιών (δυσκολία στο να πιάσει το κορδόνι, να το περάσει μέσα σε τρύπα, όσο και στο να δέσει ή να λύσει κόμπους και φιόγκους)
- Στο πιάσιμο κουταλιού και πιρουνιού (χαλαρή ή αδύναμη λαβή, εύκολη κόπωση κατά τη διαδικασία σίτισης)
- Στο ντύσιμο και γδύσιμο (αδύναμες λαβές που δυσκολεύουν την εισαγωγή και εξαγωγή και γύρισμα ενδυμάτων, καλτσών και παπουτσιών, άνοιγμα- κλείσιμο φερμουάρ και velcro)
- Στο παιχνίδι με μικρά και λεπτά αντικείμενα (γύρισμα σελίδων βιβλίου, φτιάξιμο πύργου με τουβλάκια, εισαγωγή και εξαγωγή ενσφηνωμάτων, πέρασμα κορδονιού μέσα από τρύπα, ντύσιμο, γδύσιμο ρούχων κούκλας, χειρισμός διακοπτών και κουμπιών παιχνιδιών)
- Στο κλώτσημα και πέταγμα ή πιάσιμο μπάλας (δυσκολία να κλωτσήσει σταθερή ή κινούμενη μπάλα στηριζόμενος στο ένα πόδι, δυσκολία να πιάσει την μπάλα με τα δύο χέρια και έρχεται κοντά , δυσκολία να τη πετάξει με τα δύο χέρια μακριά παρά μόνο τη δίνει από κοντά, δυσκολία να πετάξει σε στόχο)
- Στη παιδική χαρά (δυσφορία χειρισμού του σώματος και προσαρμογή στις απαιτήσεις του εξοπλισμού της παιδικής χαράς, δυσκολία να ανέβει και να κατέβει σκαλοπάτια, να σκαρφαλώσει σε γέφυρες, να κάνει κούνια ανεξάρτητο, να χοροπηδήσει σε τραμπολίνο, να κάνει ποδήλατο 3τροχο ή 2τροχο)
- Στην απομνημόνευση (βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα, να θυμάται γεγονότα, μαθήματα, τα νέα της ημέρας, παιχνίδι memo, χρήσιμες για το ίδιο το παιδί πληροφορίες)
- Στη συγκέντρωση, προσοχή (Δυσκολία να συγκεντρώσει τη προσοχή του για παραπάνω από ελάχιστα λεπτά σε κάτι – μάθημα, διάβασμα, συνομιλία, αφήγηση- δυσκολία να ολοκληρώσει μία δραστηριότητα πριν ξεκινήσει μία νέα, δυσκολία να μείνει εντός θέματος σε συζήτηση)
- Στο προσανατολισμό στο χώρο (Δυσκολία να κατανοήσει ή να εκτιμήσει σωστά την έννοια του χώρου και πολλές φορές χτυπάει το σώμα του σε αντικείμενα, μπαίνει σε χώρους που νομίζει ότι χωράει αλλά σφηνώνει με το σώμα ή με το ποδήλατο, επιμένει ότι χωράει σε μικρά και στενά ρούχα, στην προσπάθεια του να ζωγραφίσει, συνεχίζει και στο θρανίο ή περιορίζεται σε ένα πολύ μικρό κομμάτι της σελίδας, δυσκολεύεται να κατανοήσει το πάνω – κάτω-δεξιά-αριστερά)
- Στο προσανατολισμό στο χρόνο (Δυσκολία να κατανοήσει ή να εκτιμήσει σωστά την έννοια του χρόνου και ξεχνιέται όταν παίζει ή όταν βλέπει τηλεόραση, έχει ανάγκη από μέτρημα από ενήλικα για να ολοκληρώσει οποιαδήποτε δραστηριότητα, δυσκολεύεται να κατανοήσει την έννοια του αργά και του γρήγορα, μπερδεύει τη μέρα με τη νύχτα.
- Στην οπτική και ακουστική αντίληψη (Δυσκολεύεται να βρει αντικείμενα μέσα σε ένα χώρο, ακόμα και όταν είναι ζωγραφισμένα στο χαρτί. Δυσκολεύεται να ταιριάξει μισά αντικείμενα ή να φανταστεί ολόκληρο το αντικείμενο αν βλέπει μόνο ένα μέρος του. Δυσκολεύεται να ξεχωρίσει οικείους ήχους όπως το κουδούνι του σπιτιού.)
- Στη βλεμματική επαφή, εγγύτητα (Δυσκολεύεται να κοιτάζει στα μάτια τον συνομιλητή του και μιλάει με το κεφάλι κάτω ή με γυρισμένη πλάτη σα να αδιαφορεί. Δυσκολεύεται να διατηρήσει την κοινωνικά απαιτούμενη σωματική απόσταση από το συνομιλητή του, πλησιάζει πολύ κοντά ή πολύ μακριά).
- Στη προσαρμογή σε αλλαγές (Δυσκολεύεται να διατηρήσει την ψυχραιμία του αν αλλαχτούν τα σχέδια της καθημερινής ρουτίνας του ή γενικότερες αλλαγές όπως αλλαγή μπουφάν, διαδρομής προς το σχολείο, αλλαγή από καλοκαιρινά σε χειμερινά ρούχα)
- Στους κανόνες (Δυσκολεύεται να δεχτεί και να ακολουθήσει ή να τηρήσει κανόνες)
- Στη διάθεση (Κλαίει με το παραμικρό ή γκρινιάζει συνεχώς, είναι ευέξαπτο και φωνάζει εύκολα και συνεχώς ή είναι συνεχώς ληθαργικό και ανέκφραστο)
- Στην αυτουπηρέτηση στην καθημερινότητα. (Δυσκολεύεται, αργεί ή δεν μπορεί να οργανώσει τα βήματα για την ολοκλήρωση μίας δραστηριότητας όσον αφορά στη χρήση τουαλέτας, στο ντύσιμο-γδύσιμο, στο μπάνιο και στο φαγητό).